Ingelmunster

Uittreksel overlijdensakte

Akte van overlijden

Voorwaarden

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van overlijden wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • de erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.

Wat meebrengen

Als u het document zelf ophaalt:

  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als u het document voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • uw eigen identiteitskaart.

Procedure

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

U kunt een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur waar de persoon is overleden.

Kosten

Een uittreksel uit de overlijdensakte is gratis

Meer info

Burgerzaken - Gemeentehuis
Oostrozebekestraat 4
8770 Ingelmunster
T: 051/33 74 20
F: 051/31 82 83
E: burgerzaken@ingelmunster.be

Openingsuren:

ma. tem zat.: 9u. tot 12u.
di. en do.: 13.30u. tot 17u.

 

Aangepaste openingsuren in juli en augustus:

  • enkel open in de voormiddag
  • vanaf 14 juli tot en met 11 augustus: gesloten op zaterdag

Gesloten 31 maart tot en met 2 april, 30 april, 1 mei, 10 mei tot en met 12 mei, 19 mei tot en met 21 mei, 8 juni, 11 juli, 16 juli, 21 juli, 29 september tot en met 1 oktober, 1 november tot en met 3 november, 11 november, 22 december tot en met 26 december, 29 december tot en met 2 januari.