Elektronische vreemdelingenkaart
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Procedure
Je kan een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij de dienst burgerzaken. Dit kan enkel op afspraak!
Een drietal weken na de aanvraag ontvang je de pin- en pukcode. Daarna kan je kaart ophalen, eveneens op afspraak.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 11 types vreemdelingenkaarten:
- elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
- elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
- elektronische K kaart: verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
- elektronische D kaart: verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
- elektronische EU kaart (E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
- elektronische EU+ kaart (E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
- elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
- elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
- elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
- elektronische M kaart: Verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
- elektronische N kaart: Kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
Wat meebrengen
- je huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's
- bij afhalen van de kaart: de brief met je pin- en pukcode
Kosten
De elektronische vreemdelingenkaart kost 21 euro.
Betalen kan enkel met bancontact.
Meer info
Burgerzaken - Gemeentehuis
Oostrozebekestraat 4
8770 Ingelmunster
T: 051 33 74 20
E: burgerzaken@ingelmunster.be
Openingsuren:
De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak!