19-09-2023
Site stationsgebouw essentieel voor heraanleg van de omgeving
Dat Ingelmunster de grond waar nu nog het oude stationsgebouw staat, wil integreren in de herontwikkeling van de buurt was al langer bekend. Omdat de NMBS het gebouw verkocht aan een derde partij moest het bestuur deze plannen opnieuw bekijken. Na een grondige analyse en overleg met alle betrokkenen herbevestigt de gemeente de eerdere inzichten: de site van het stationsgebouw is noodzakelijk om de buurt veilig en kwalitatief in te richten. Daarom wil het bestuur in gesprek gaan met de nieuwe eigenaar.
Vorig jaar presenteerde het gemeentebestuur de plannen voor de vernieuwde stationsomgeving. We willen inzetten op een gezellige, groene buurt, die bovenal verkeersveilig is. Op een zeer beperkte oppervlakte moeten we heel wat uitdagingen zien te combineren. Door de complexe situatie volgde maandenlang overleg met onder andere NMBS, Infrabel, Fluvius, Agentschap Wegen en Verkeer, Mobiliteit en Openbare Werken en De Lijn. Finaal kwam de gemeente met een door alle partijen gedragen plan. Er komen brede terrassen voor de horeca, bushavens voor de Lijn, een herinrichting van het kruispunt, extra fietsstallingen, deelauto’s en een regionaal mobiliteitspunt voor de gebruikers van het openbaar vervoer. Het rechttrekken van de weg lost het probleem van de gevaarlijke bocht beneden de brug op. Daarnaast is er heel veel aandacht voor vergroening en ontharding.
Herinrichting steunt op drie uitgangspunten
Voor de opmaak van het plan stelde de gemeente drie cruciale voorwaarden:
- Een verkeersveilige herinrichting van het kruispunt Izegemstraat-Kortrijkstraat is het absolute uitgangspunt. Hier willen we dan ook geen compromissen over sluiten. Het moet veilig zijn, vooral voor de fietser en de voetganger. Daarom opteren we voor afgescheiden fietspaden en verkeerslichten.
- Ten tweede streven we naar een globale aanpak met minder beton, meer gezelligheid en veel plaats voor gras en bomen.
- Tenslotte willen we een uitwerking voor pakweg de volgende vijftig jaar. Een plan met een langetermijnvisie, waarbij we de noden van de toekomst ook een plaats kunnen geven.
Het bestuur betreurt nog altijd dat de NMBS het oude stationsgebouw niet onderhands wou verkopen aan de gemeente. Na de verkoop aan een derde partij, heeft Ingelmunster samen met de partners en het studiebureau bekeken in welke mate het gebouw alsnog een plaats kon krijgen in de herinrichtingsplannen. Alle mogelijke scenario’s passeerden de revue, maar de eindconclusie is voor alle partners duidelijk: de kwalitatieve herinrichting van het kruispunt met voldoende zichtbaarheid voor de fietsers, afgescheiden fietspaden en verkeerslichten is niet mogelijk zonder de integratie van de site van het station. Veiligheid is en blijft voorwaarde nummer één. Om die veiligheid te garanderen hebben we ruimte nodig. Het komt er dus op neer dat we het terrein willen verwerven, voor het gebouw zelf zien we geen toekomst. In feite bevestigen we wat iedereen al lang wist, zelfs de koper. We hebben dit vorig jaar in september voor de verkoop uitvoerig aangekondigd. De sentimentele waarde van het stationsgebouw staat niet in verhouding met de globale doelstelling. En dan moet je als overheid durven beslissen...
Daarom wil het gemeentebestuur zo snel mogelijk gesprekken opstarten met de eigenaar van het station. We zullen onze plannen nog eens toelichten en streven ernaar om op korte termijn een overeenkomst te sluiten. Bij de heraanleg van de Oostrozebekestraat en de bouw van de Brigandsbrug waren grondverwervingen eveneens noodzakelijk. Ook toen lukte het om tot een akkoord te komen. Ingelmunster heeft nood aan een opgewaardeerde stationsbuurt. Investeerders staan te wachten, de horeca wil vooruit, het regionaal mobiliteitspunt is voor heel binnenkort. Niemand is gebaat bij een blokkering van het project. We rekenen op een constructieve houding. Hoog tijd om vooruit te gaan.